Tahniah dan Syabas buat Pengarang Muda

Alhamdulillah,  pada 30 Jun 2010 yang lalu, telah berakhir pertandingan menulis cerpen Islami yang dianjurkan oleh Kelab Remaja Isma dan Telaga Biru Sdn. Bhd. Pertandingan ini telah disertai oleh para remaja dari seluruh Malaysia berlatar belakangkan pelbagai sekolah dan peringkat umur.

InsyaAllah, kesemua cerpen yang telah dihantar sedang dihakimi oleh para hakim yang berpengalaman dan keputusan akan dimaklumkan dalam tempoh sebulan. Diharapkan agar para penulis muda yang telah menyertai pertandingan ini agar bersabar dan berdoa agar Allah memberikan keputusan yang terbaik.

TERUSKANLAH MELAYARI BLOG KRIM UNTUK MENGIKUTI PERKEMBANGAN CERPEN DAN JUGA MENDAPATKAN INFO BERMANFAAT KHAS BUAT REMAJA

Untuk makluman semua, tujuan utama diadakan pertandingan ini adalah untuk mengumpulkan bakat-bakat terpendam di kalangan penulis yang berusia remaja sekaligus memberi sedikit arus perubahan terhadap pembacaan dan penulisan masa kini.

Jika anda singgah di kedai buku atau pesta buku, kebanyakkan novel detektif, cinta, thriller dan sebagainya akan memenuhi rak-rak buku serta  menjadi pilihan para remaja sekarang. Sedangkan buku-buku islamik, sirah rasul, kisah para sahabat kurang diminati dan jarang-jarang orang lalu untuk membelek. Lebih diminati adalah novel cinta yang Islamik…

Semoga dengan adanya himpunan cerpen Islami daripada para penulis muda, akan dapat membanyakkan lagi bahan bacaan Islamik seterusnya merealisasikan motto pertandingan cerpen tersebut, insyaAllah….

“REMAJA MUSLIM GENERASI IDAMAN“

SEBUAH KISAH MENARIK UNTUK DIRENUNGI….

Hasan al banna sangat menitik beratkan pembacaan buku dalam mendidik anakn-anakya. Sehinggakan setiap anak-anaknya akan dibekalkan sebuah almari untuk perpustakaan sendiri…

Pernah suatu hari, dikisahkan oleh anak lelakinya Saiful Islam ( ketika itu remaja), Hasan al banna telah memberikan wang untuk dia pergi membeli buku. Disebabkan minatnya yang begitu mendalam tentang  penyiasatan, lalu dia pun membeli beberapa buah buku detektif (novel sherlock holmes yang terkenal ketika itu) untuk dibaca dirumah.

Sekembalinya di rumah, terus sahaja dia membaca buku kegemarannya itu dan menghabiskan masa dengannya. Sedang khusyuk membaca, Hasan al banna menghampirinya dan bertanya ” buku apa yang sedang saiful baca?

“buku penyiasatan” jawab Saiful Islam. Hasan albanna tersenyum lalu Hasan albanna berkata ” Nak tak ayah tunjukkan buku yang lebih menarik dan bermanfaat?”. Hasan albanna pun membawa anaknya ke rak buku miliknya dan berkata ” inilah bahan bacaan yang lebih menarik dan lebih bermanfaat untuk kamu…”

Dirak buku tersebut, terhimpun buku sirah, kisah umar alkhattab, abu bakar dan para sahabat lain. Sejak dari peristiwa itu, Saiful Islam mula tertarik dengan kisah rasulullah dan  para sahabat……

entri drp http://remajaisma.wordpress.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s