Niat dan Kepentingannya

Semuanya kerana Allah

Semuanya kerana Allah

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs Umar bin al-Khattob r.a., kata beliau: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “ Hanyasanya (sah atau sempurna) segala amalan dengan niat. Hanyasanya untuk setiap orang apa yang dia niatkan. Oleh itu sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia yang akan diperolehinya atau perempuan yang akan dikahwininya, maka hijrahnya adalah kepada tujuan dia berhijrah tersebut. “(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Daripada hadis di atas adalah dapat dilihat bertapa pentingnya niat sebelum melakukan sesuatu amalan. Samaada baik atau buruk amalan sesaorang itu ditentukan atas niat seorang mukmin tersebut. Tidak lengkap niat tanpa rancangan seperti niat solat tanpa rukun solat itu sendiri. Ini adalah bagi memastikan segala yang diniatkan dapat dilaksanakan seperti yang dirancang. Jika niat tidak disusuli dengan rancangan, niat kita akhirnya akan hanya tinggal niat sahaja.

Apakah sebenarnya kepentingan niat dalam hidup seharian kita? Kerap kita kaitkan niat dengan ibadat seperti solat, puasa dan haji. Tapi sedarkah kita niat sebenarnya memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita?

Berniat bukan sahaja membolehkan seseorang itu beroleh pahala, malah niat juga akan membentuk diri kita supaya menjadi orang yang berdiciplin. Dengan berniat, kemudian merancang dan berusaha utk mengikut segala yang dirangcang, menjadikan perjalanan sesaorang itu teratur.

Kami ingin jadi Pemuda Mukmin!

Kami ingin jadi Pemuda Mukmin!

Niat juga sangat penting sewaktu kita masih muda remaja. Ini dapat dilihat apabila kita sudah meningkat dewasa, bekerjaya dan sudah berkeluarga. Hala tuju kita selepas itu akan bergantung kepada niat dan rancangan yang kita cipta sewaktu kita muda itu. Jika baik niatnya dan disusuli dengan perancangan yang teratur, Insyaallah akan dipermudahkan segala rancangan kita akhirnya.

Namum harus kita ingat, manusia hanya merancang Allah yang menentukan segala sesuatu. Sukar untuk segala rancangan kita bejalan dengan lancar disebabkan oleh halangan-halangan yang tidak dijangka menyusul kemudiannya. Walau bagaimanapun, segala halangan-halangan dan kegagalan yang menimpa kita akan menjadikan kita lebih matang bagi menghadapi segala ujian lain yang bakal mendatang. Juga harus kita ingat, dengan niat yang baik Allah pasti akan membantu memudahkan segala urusan kita dan memberi ganjaran yang besar kepada sesiapa yang berusaha.

 

Coretan oleh,

MBA [Aktivis KRIM Dungun]

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s